- Tesla beleeft bij de introductie van nieuwe modellen telkens een korte of langere ‘productiehel’.
- Toch domineert Tesla de nu nog kleine markt voor elektrische auto’s.
- Maar de concurrentie neemt toe. General Motors gaat ook massaal elektrische auto’s produceren en heeft al bewezen goed te zijn in massaproductie.
De term “productiehel” is een belangrijk deel van de geschiedenis van Tesla. CEO Elon Musk heeft er zelfs grappen over gemaakt.
Toen de automaker in 2017 voor het eerst de Model 3 presenteerde, zei Musk dat de problemen met de productie “minstens zes maanden” zou duren. Een lange tijd, maar volgens de topman minder erg die bij de eerdere modellen, de Roadster, de Model S en de Model X.
Later bleken de problemen erger dan verwacht. Op een gegeven moment moest Tesla zijn de Model 3 zelfs bouwen in een enorme tent op een parkeerplaats van de fabriek in Fremont in het noorden van Californië.
De productiehel is voor Tesla dus echt geen grap; daar is het bedrijf zich ook zeer bewust van. In de infographic hieronder is te zien hoe Tesla het productieproces in de nieuwe fabriek in Shanghai sterk wil verbeteren ten opzichte van dat in Fremont.
Tesla is rampzalig in massaproductie van auto’s
Tesla is een indrukwekkend bedrijf en kan bogen op prestaties die geen enkel ander nieuw Amerikaans autobedrijf de afgelopen decennia heeft laten zien. Met ongeveer 360.000 geleverde elektrische auto’s in 2019 domineert Tesla de nog altijd kleine maar veelbelovende elektrische markt.
Vrijwel alle klanten zijn dol op hun Tesla. Het bedrijf hoeft vrijwel niks uit te geven aan reclame, terwijl traditionele automakers reclamebudgetten van miljarden euro's hebben.
Maar tot voor kort was Tesla ronduit rampzalig in de massaproductie van auto's. De Model S en Model X werden met een verkoopprijs van rond de 100.000 dollar in relatief kleine hoeveelheden geproduceerd en daarom was de uitdaging niet zo groot. Maar toen Model 3 in productie ging, kwamen de tekortkomingen van Tesla onmiddellijk aan het licht.
Assemblagelijnen in een tent op de parkeerplaats kun je zien als een innovatieve oplossing voor een acuut probleem. Maar de manier waarop Tesla auto's in elkaar zet zou ook herkenbaar zijn geweest voor Henry Ford. Het was duidelijk geen productieproces uit de 21ste eeuw.
General Motors stort zich op elektrische auto's
Afgelopen week presenteerde General Motors zijn nieuwe elektrische modellen en gaf het ook details prijs over de accu's die geheel anders in elkaar zitten dan die van Tesla: 'zakjes' versus cilinders.
Volgens GM is hun ontwerp flexibeler, maakt het veel minder gebruik van materialen als kobalt en kan het de kosten terugbrengen tot onder de belangrijke grens van 100 dollar per kilowattuur.
Het bedrijf wil snel de transformatie inzetten van fossiel naar elektrisch aangedreven auto's, met maar liefst 22 nieuwe elektrische modellen in 2023. "We zijn daar echt goed in. Ons productiesysteem is een belangrijk wapen", aldus GM-president Mark Reuss.
Hij zei ook dat de de Hamtramck-fabriek in Michigan zich helemaal gaat richten op het produceren van elektrische auto's en dat GM daarmee laat zien hoe slim het kan inspelen op een veranderende vraag.
De nieuwe accu heet 'Ultium' en kan geleverd worden in versies van 50 tot 200 kWh en daarmee alles aandrijven van zelfrijdende shuttles tot de Hummer.
De toekomst is helemaal elektrisch
General Motors heeft vorig jaar wereldwijd bijna acht miljoen auto's verkocht, maar die prestatie is nauwelijks verwerkt in de beurswaarde die momenteel zo'n 33 miljard dollar bedraagt. Dat is veel minder dan de 109 miljard dollar waar Tesla op dit moment op wordt gewaardeerd.
Maar GM gaat nu zijn productiekracht inzetten voor de "compleet elektrische toekomst", zoals CEO Mary Barra het noemt. Toen haar werd gevraagd hoeveel meer elektrische modellen er na 2023 nog volgen, zei ze simpelweg "veel".
Het zal niet makkelijk worden om de verwachting van Barra waar te maken om een miljoen elektrische auto's per jaar te produceren, maar vergeet niet dat GM in 2019 maar liefst acht keer zoveel auto's heeft gemaakt.
Dus vergis je niet, Tesla heeft iets gedaan dat onmogelijk leek. Maar nu moet het bedrijf van Musk iets doen dat het nog nooit goed heeft gedaan, terwijl een slapende reus die in een handomdraai auto's kan bouwen nu elke paar maanden een nieuw model elektrische auto van de band laat rollen.
Lees meer over Tesla:
- Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
- ‘De Tesla-fabriek hoort hier niet’ – deze Duitser strijdt tegen de bouw van de gigafactory bij Berlijn
- Tesla zou kobaltvrije accu’s willen gebruiken van de Chinese fabrikant CATL
- Het plan om een Tesla-fabriek te bouwen in Duitsland is niet verstandig – dit is waarom